1 Nisan 2014 Salı

Selim-i Salis, Yahya Kemal ve ekonomi politik

1.‘Ekonomi politik’ten ‘reel politik’e
Yahya Kemal, “Selim-i Salis hendese öğreneceği yerde, biraz siyasi tarih öğrenseydi ne iyi olurdu” der.
Siyasi tarih’i burada ‘ekonomi politik’ olarak anlıyoruz. Yahya Kemal, III.Selim ‘ekonomi politik’ bilseydi, milletimizin kaderinin farklı olacağına inanır.
Tanpınar, bu görüşe, ‘Tanzimat, biraz ekonomi politik bilseydi’ diye bir zeyl düşer. Bütün bu yorumlar Tanpınar’ın aşk romanı Huzur’un içinde geçer.
Biz önce ‘ekonomi politik’in peşinden gidelim. ‘Ekonomi politik’ her şeyden önce ‘reel politik’tir.
Taha Akyol’un ‘Haricilik ve Şia’ kitabını karıştırıyorum… İslam Hukuku’nun iktidar oluşumunda ‘muktedir’ olmaya cevaz verilmesi, Harici Kaosu’nun bir sonucu. Harici Kaosu, Emevi iktidar gaspını bile meşrulaştırıyor.
Yeni bir düzen inşasına kadar, mevcut düzen geçerlidir.
Biz bu yazıda ‘reel politik’e göre seçim sonuçlarını yorumlamaya çalışacağız.
2.Kılıçdaroğlu reel politiği: ikna edici bir ‘laik iletişim formu’ üretememek
Kamuoyu araştırmacısı Adil Gür; Kılıçdaroğlu’nun açmazını özetledi.
Bütün yıpranmışlığına rağmen vatandaşın Erdoğan ısrarının temeli, Sol’un dinle imtihanında ‘ikna edici laik iletişim formu’ üretilememiş olması.
Son tahlilde İstanbul Fatih’te Necmettin Erbakan’ın yeğeni Sabri ErbakanAnkara’da Ülkücü Mansur Yavaş ve Hatay’da eski Ak Partili Cemaatçi Lütfi Savaş dışında CHP’de değişen bir şey yok.
Hele seçim öncesi CHP Genel Başkan Yardımcısı Gürsel Tekin’in Sabri Erbakan ve Mansur Yavaş tahammülsüzlüğünü dinledikten sonra seçmenin çekimserliğini’ daha iyi anlıyoruz.
Kılıçdaroğlu’nun Eski CHP’nin laiklik yorumunun dışına çıkmaya çalışmasını seçmen yeterli bulmuyor. Ancak terkibe yönelik her adım bizi sevindiriyor, yine de faydalı buluyoruz.
Üsküdar’da CHP adayı İhsan Özkes’in zirveye yakın oy alması ‘ikna edici laik iletişim formu’nun başarılı bir denemesi.
Ancak CHP hala Trakya ve ‘kıyı şeridi partisi’…
Terekemeler’den Hoybun’a siyasi tarih
Gürsel TekinTerekeme-Karapapak kökenli Karslı bir İstanbul politikacısı. Milli kahramanlarımızdan Mihrali Bey’deki ‘Karapapak asaleti’, Gürsel Tekin’in şahsında sevimsiz bir figür haline geliyor.
Gürsel Tekin, Gürbüz Çapan ve Ensar Öğüt… Terekemeler’in, ‘CHP aşkı’nın sosyolojisini ayrıca araştırmamız gerekecek.
Kars-Ağrı civarında bölücü Kürtçülük ve dolayısıyla Ermeni yayılmacılığı geçerli bir sorun iken Terekemeler’in, ‘CHP aşkı’nı anlamakta zorlanıyorum.
CHPŞafak Pavey’den Binnaz Toprak’a bir çok öncü milletvekiliyle Ermeni Diasporası’na ‘1915 Ermeni Soykırımı’ şirinlemesi yapabilen bir partidir.
BDP’nin Doğu Anadolu’da yayılması bir ‘milli güvenlik sorunu’
Sırrı Sakık’la Ağrı Belediye Başkanlığı’nı kazanan BDP’nin Doğu Anadolu’daki yayılması artık bir ‘milli güvenlik sorunu’ haline gelmiştir.
Unutmayalım Ermeni terör örgütü Taşnak vasıtasıyla Kürt-Ermeni ittifakının başladığı örgüt Hoybun’dur. Hoybun’un en büyük eylemi 1926 Ağrı İsyanı’dır. İsyancıların komutanlarından biri Ermeni Zilan’dır.
Kısacası CHP’yi destekleyen Terekemeler ve BDP’yi destekleyenler Kürtler, tarihten ibret almalıdır. Doğu Anadolu, ‘lay lay lom’ coğrafyası değildir.
3.Bahçeli reel politiki’nin sorunu: CHP ile koalisyon şüphesi!
Ak Parti gitsin’ odaklı bir yaklaşım, ‘CHP gelsin’ olarak algılanmaktadır.
Seçim sonuçları, MHP’nin “ben iktidara talibim” demeden ‘Ak Parti gitsin’ çıkışını onaylamamıştır.
Bahçeli ve kurmaylarının CHP ile koalisyon kurmayacaklarının deklare etmesi gerekiyor.
MHP’nin kendi içine doğru bir açılım yapması gerekiyor. Ülkücü Entelijansıya’nın perspektif katkısı yerine sıradan akademinin teknokrat katkısı yaraya merhem olmuyor.
Politik seçkinlerden sadece Burhan Özfatura’nın MHP’ye destek beyanını duyduk. MHP’yi destekleyen başka eski politikacı var mı bilmiyoruz.
Vatan-millet önceliklerini hatırlatan MHP’nin yüzde 17 oy alması başarısızlık değildir.
İktidar alternatifi olmak küresel bir tasarımla mümkün olabildiğine göre MHP’nin ‘misyon’ odaklı varlığını belki de yeterli görmek gerekecek.
4.Ak Parti, iki merkez iki çevre’nin üçünde birinci
Televizyon reyting ölçümleme mantığıyla baktığımızda siyasi yelpazenin eğilimi iki merkez iki çevreye dağıldığını görüyoruz. Şerif Mardin’in klasik çevre-merkez yöntemi’ni hatırlayarak iz sürelim.
Siyasetimizde iki merkez var. Birinci merkez Ak Parti’nin kalesi… İstanbul ve Marmara’nın Anadolu cephesi.
İkinci merkez ise CHP’nin kaleleri… CHPTrakya ve ‘kıyı şeridi partisi’…
Ak Parti vCHP konuşlanmaları Türkiye seçmeni ve televizyon seyircisinin ‘A Grubu’nu oluşturuyor.
Ak Parti’den sonra ülke genelinin ikinci yaygın partisi MHP… MHP, televizyon seyircisi ve seçmen kitlesinin ‘B Grubu’nun sosyal zeminini Ak Parti ile birlikte temsil ediyor. Bu bölge, Türkiye’nin Erzurum’dan Afyon’a uzanan omurgası.
Ak Parti, Türkiye’nin tek ‘Türkiye Partisi’
Televizyon seyircisi ve seçmen kitlesinin ‘C grubu’nun sosyal zeminini Güneydoğu… Televizyon kanalları üzerinden örneklersek Flash Tv, seyircisine denk düşüyor. Ak PartiBDP’nin coğrafyasında da denk bir mücadele veriyor ve ‘Türkiye Partisi’ olmayı başarıyor.
Tabii Ak Parti’nin yaygınlığının temel dayanağının birleştirici din duygusu olduğunu unutmamak gerekir.
5.Hatime: Seçmenin ‘reel politik’i, kaos’a karşı dirlik’in müdafaası
Büyükşehir’de yaşayan Tutunamayanlar’ın istikrarsızlığa zihni tahammülsüzlüğü yok.
Tutunamayanlar’ın istikrar sahipleriyle iletişim’den başka çaresi yok!
İstikrar; her şeyden önce ‘reel politik’tir. Yahya Kemal’den Tanpınar’a akıl sahipleri yorumları önemli.
Kamuoyunda dolaşan kaset problematiği hakkında sorunu ‘efradını cami ağyarını mani’ bir şekilde ifade eden tek yorum seçmenin ‘reel politik’i olmuştur.
Sonuç net! Seçmenin ‘reel politik’i, kaos’a karşı dirlik’in müdafaası
Halkın bitmek tükenmek bilmeyen dinamizmi içinde dünya nimetlerine erişebilir olmak ve insan gibi yaşamak isteği var. Ünsal Oskay bu güzel düşün sürmesi ve daha da gelişmesi için “Tarih’i göz önünde tutmamız, ekonomi politik bilmemiz gerekiyor” der.

İstikrar temasıyla sermaye ve orta sınıf’ın kaygıları paralel gelişiyor.

Seçim, ‘reel politik’in peşinden koşanların başarısını gösterdi, bu yığınların Ünsal Oskay’ın işaret ettiği ‘tarih şuuru’na ulaşması için hala zamana ihtiyaç var.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder