1 Mayıs 2013 Çarşamba

Lale Devri'nden Barış Süreci'ne

Barış yanlısı ya da savaş yanlısı olmak, yaşadığımız coğrafya için lüks bir seçenek. Bu coğrafyada savaş ya da barış varoluşla ilişkili bir durumdur. Var olmak istiyorsak, ‘yerinde barış yerinde savaş’ şiarımız olmalı.
Barış için barış felsefesi, bir beşinci kol faaliyetidir.
1.Mahmut Dikerdem ve Sovyet beşinci kolu Barış Derneği
Abdullah Öcalan’la ilk röportajı yapan Mehmet Ali Birand; Barış Derneği Başkanı Mahmut Dikerdem’in yeğeniydi.
‘Beşinci kol’ tabirini politika sözlüğü iç ajan-işbirlikçi olarak tanımlar. Mahmut Dikerdem’in genel başkanlığını yaptığı Barış Derneği, Sovyet-Rus işbirlikçisi TKP’nin cephe örgütü niteliğinde bir kuruluştu. Bu örgütün çekirdeğinde TKP, TİP, TSİP gibi Sovyetçi sol fraksiyonlar vardı. Ancak Barış Derneği, Sovyet kliğinin açılım örgütü olduğu için Uğur Mumcu’dan Mehmet Ali Aybar’a kadar diğer solu da kapsardı.
Garip akımının soft nihilizmi ve barışseverlik
Garip şiir akımı Orhan Veli ile özdeş bir akımdır. Orhan Veli’nin “Rakı şişesinde balık olsam” hiçliği ile Lale Devri Nedimi’nin “Yiyelim içelim kam alalım dünyadan” hedonizmi birbirinin devamı mahiyetindedir.
Garip cephesinde Orhan Veli’nin silah arkadaşları birbirinden ilginç kişiliklerdir. ‘Boğaz’daki Aşiret’ takımından Nazım Hikmet’in teyzeoğlu Oktay Rifat, paşazade Melih Cevdet Anday, Yahudi Erol Güney ve Barışçı Mahmut Dikerdem.
Parçalar; parça olarak kalmasın, birleştirelim ve bütünü görelim.
Garip akımının soft nihilizmi ve barışseverliği, sıradan bir pasifizm değildir, ideolojik bir çözücülük söz konusudur.
Ekipten Erol Güney şimdi İsrail vatandaşı, bildiğim kadarıyla hala yaşıyor.
2.Barış güvercini Öcalan’ın Barış Mesajları
Yıllar yıllar önce… 2007 genel seçimlerinden hemen sonra DTP meclise yeni girmiş. TBMM açışında Ahmet Türk’le Devlet Bahçeli tokalaşıyor. Kamuoyunda sevinçle karşılanan MHP-DTP tokalaşması, terör örgütü lideri Abdullah Öcalan’ı öfkelendirir.
Öcalan, İmralı’da avukatlarına seçim sonuçlarını değerlendirirken DTP’yi özellikle MHP’lilerle tokalaşma nedeniyle eleştirir. Öcalan, tokalaşmayı, ‘palyaço siyaseti’ olarak nitelendir.
Barışçı Osman Baydemir’e fırça
2011 ya da 2012 yazı olmalı… Bir terör eyleminden sonra Diyarbakır Büyükşehir Belediye Başkanı Osman Baydemir, “Silahlı mücadele miadını doldurmuştur” der. Öcalan, Baydemir’e sert çıkar.
Baydemir’i topa tutan Öcalan şunları söyler: “Basından izledim, bazıları çıkıp sorumsuzca ‘silahlı mücadele miadını doldurmuştur’ diyor. Silahlı güçlerin pozisyonu ve geleceği hakkında Kandil bile tek başına karar veremezken, bunları nasıl söyleyebiliyorlar? Herkes kendi işine bakmalı, herkes sorumlu olduğu konularla ilgilenmeli, kafa yormalı, söz söylemeli. Bu konu onlara düşmez.”
Geçmişi unutmayalım. Zaman duygusunun yitirilmeyelim.
3.Lale Devri’yle Barış Süreci ilişkisi ya da şiddete boyun eğmenin felsefesi
Lale Devri; zannedildiği gibi sadece zevk ve eğlence devri değildir. Lale Devri gerçeklerden kaçış ve şiddete boyun eğme psikolojisidir.
Lale Devri öncesinde halk ve devlet, uzun süreli savaşlardan bıkmıştı. Üstelik bu savaşların sonunda Avrupa’da gerçekleştirilen iki asırlık hakimiyet mirası, 10-15 senede kahredici bir hezimetle sonlanmıştı. Lale Devri (1718-1730), Avusturya Seferi’nin ardından gelen barış ortamında doğmuştur.
Bu ruh hali, bürokrasi ve toplumun algı biçimini değiştirmiştir. Bu süreçte başlayan Savaşsızlık Süreci’ne bürokrasi, fazladan bugünkü Barış Süreci’ni hatırlatan misyonlar yüklemiştir.
Lale Devri’nde gerçeklerle yüzleşme korkusu, hedonist-zevkçi yaşama biçimiyle örtüşmüştür. Lale Devri’nde erkeklerin laleye ve güzelliğe meyliyle, hanımların ziynet ve debdebeye temayülü artmıştır.
4.Gumilev Etnogenez kitabından hareketle Hedonist Atalet Safhası’nın ortaya çıkış sebepleri
a.Vazife duygusunun verdiği gücün yerini, güçlünün haklı olduğu görüşü alır. (370)
b.Aşırı servet birikimi ve acil dış politik sorunların giderilmesi, bazı insanları görevlerinin önemli bir kısmını ihmale sevkeder. (370)
c.Zaman duygusunun yitirilmesi: muhasebe yapmayı engeller
Etnogenezin son safhasında bulunan insanlar, maziyi hatırlamakla birlikte, önce kendi kişilikleri veya aile bireylerinin hayatları dışında kalan zaman duygusunu yitirirler. Son safhalarda sadece mevsimleri ve hatta sadece gece ve gündüzleri belirleyebilirler.(474) “Bu durum zamana karşı kayıtsızlıktır. Bu tür insanları zaman ilgilendirmez. Çünkü onlara göre zamanın bütün boyutlarıyla değerlendirilmesi, ticari faaliyetlerinde hiçbir yarar sağlamaz.(135)
d.Barış için barış: Etnos, çevresindeki her şey passioner itkilerle yakılıp yıkılsa dahi, barış olduğu sürece kendi kendini yenileyecek zannedilir. (Bu elbette böyle değildir.) Saf insanların çoğu böyle düşünür.(474)
5.Hatime: Barış yanlısı olmak-savaş yanlısı olmak
İşin kolay tarafı hayatı, ak ile kara’dan ibaret görmektir… Gri’ye yer yoktur bu bakış açısında. Oysa hayatın kendisi değişik tonlarda bileşimlerden, alaşımlardan oluşmaktadır.
Hedonist Atalet Safhası’na gelenler, zaman duygusunun yitirir ve muhasebe yapamazlar.
Yerel seçime kadar barış güvercini Öcalan’la yürüyecek Barış Süreci, seçimden sonra şahin Öcalan gözetiminde Demokratik Özerklik yapılanmasına dönüşecek.
Buna hazırlıklıysak Barış Süreci’nde herhangi bir mesele yok demektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder