1.‘Tarihin Sonu’ kimin sonu olacak?
Francis Fukuyama, Japon asıllı Amerikan devşirmesi… Hazret Sovyetler Birliği çözülünce zafer narası mahiyetinde bir tez ileri sürdü. Tezin adı: ‘Tarihin Sonu’… Teze göre Sovyet sisteminin yıkılmasıyla liberal ekonominin alternatifsizliği perçinlenmiştir. Artık tarihin sonu gelmiştir. Kemal Sunal söylemiyle söylersek, “ağanın lafı üzerine artık söz söylemek mümkün değildir!”
‘Tarihin Sonu’ tezi dünyanın bir çok ülkesinden ziyade Türkiye’de etkili oldu. Türkiye küresel olayları içselleştirmesiyle ünlüdür. Can Yücel’in bu konuya örnek bir eleştirisi vardı. Çekoslavakya’nın Sovyetler tarafından işgaline karşı çıkmak, hiçbir ülkede sorun olmazken, Türk Solu’nda işgal yüzünden bölünmeler yaşandı.
Bunun üzerine Can Yücel, “Sovyetler, Türk Solu’nu bölmek için Çekoslavakya’yı işgal etti” vecizesini patlattı.
Sovyetler Birliği çözülünce, marksist bildiğimiz onlarca aydın, topluca kapitalizme biat etti, Fukuyamacı oldu… Altan Ailesi’nin, Özal döneminde başlayan değişimi, daha sonra ‘entelektüel bir salgın’ haline geldi. Biz bu değişimi yerliliğe, İslamiliğe doğru bir evrimle zannederken, değişin mimarlarının bizi dönüştürmek istediğini 10-15 yıl sonra anladık.
Pirimiz Barış Manço sıradan bir şarkıcı değil… Bu fakirin ilk yazılarından biri Nilüfer dergisinde ‘Lahburger’in Düşündürdükleri’ adıyla yayınlanmıştı. Barış Manço bir şarkısında “Seni oyuna getirdiler Osman” diye bir dizesi vardı. Evet bizi oyuna getirdiler!
‘Tarihin Sonu’ nedir?
Damardan girelim… ‘Tarihin Sonu’ tezi okus pokusçu bir gözboyacıktır, büyücülüktür. ‘Tarihin Sonu’ tezi, ‘Çağdaş İngiliz-Yahudi Medeniyeti’nin bir illizyonudur. Batı’nın yeniçerileri bizi ‘Tarihin Sonu’ ve bilgi çağı lafazanlığıyla oyalarken, Çin ‘Tarihin Sonu’ tezinin sonunu getirdi.
Bilgi Çağı bitti, artık Terkip Çağı başladı… Terkip Çağı’nın özeti şu: Tarım Toplumu-Sanayi Toplumu-Bilgi Toplumu… Bütün bu süreçler, bir önceki sürecin yapısını, üretim biçimini tasfiye etti. Terkip Çağı (Konsept Çağı) ise önceki aşamalar içindeki manifaktür yapıların yeniden şekillenmesini sağlıyor. Üretim ve pazar ilişkilerinde ortaya çıkan bilgisayar ve internet algısı alternatif üretim yapılarının şekillenmesine yol açıyor. Eski anlayışa göre tasfiye olması gereken bir çok iş sahası, Terkip Çağı içinde yaşama imkanı buluyor. Bakır işçiliğinden koyun çanı’na, keçe üretiminden keçi yetiştiriciliğine, geleneksel zeytinyağı üretimine, alternatif otel ve lokanta alternatiflerine kadar her renk Terkip Çağı’nda hayat buluyor. Genç düşünürümüz Yalçın Koç hocamızın Antalya’da sabun imal etmesinde, Murat Kekili’nin çiftlik hayatına dönmesinde de bu yeni çağın ayak seslerini duyuyoruz.
3.Bütün piramitler yanlıştır!
‘Tarihin Sonu’ Firavun merkezli bir dünya görüşüdür… Bu dünya görüşünün simgesi piramittir. Firavun; Firavunluk sitemini savunarak Müslüman olsa bile Firavun’dur. Çünkü Müslüman Firavun olamaz!
Piramitin yanına cami yapınca, piramit caiz olmaz. Piramit, şirkin yönetim modelidir. Ve bütün piramitler yanlıştır. KOBİ merkezli, birbirine eklemlenen, birbirine muhtaç alternatif yapılar kurmalıyız. ‘Tire Süt Kooperatifi’nin başardığı modeli hayatımızın her anına yaymak zorundayız. Çözüm buralarda bir yerlerde…
Dünyanın bir çok ülkesinde kimsenin iplemediği Fukuyama’nın Tarihin Sonu tezi, Türkiye’de zihniyet dünyamızın temel dinamiklerinden biri oluverdi.
Milliyetçi akademi, 9 Işık’taki anti-kapitalist tavrı, bugün Çin’de örneğine rastladığımız ‘Millet Sektörü’ projesini çoktan unuttu… ‘1980’lerde Türkiye’ kitabında değişimi 9 Işık’a göre yorumlayan Taha Akyol, Fukuyuma yolunun mümessillerinden biri oldu.
İslamcı aydınların durumu da pek parlak olamadı. Ali Bulaç’tan Fehmi Koru’ya idoller Yeni Dünya Düzeni’ne, Fukuyama Düzeni’ne tereddütsüz intibak ettiler. İşin ilginç tarafı hızlı intibakçı Fehmi Koru’nun kayınpederi Süleyman Karagülle’nin Adil Düzen teorisinin mimarlarından biri olmasıydı.
4.Mehmet Eskiyörük Tire Modeli’yle neyi başardı?
İzmir’in Tire ilçesinin köylerinde faaliyet gösteren Tire Süt Kooperatifi, 46 yıl önce kuruldu. 10 yıl öncesine kadar sadece birkaç üreticiden süt toplayıp işleyebilen atıl durumdaki bir kooperatifti. Tire Süt Kooperatifi'nin yönetimini devralan Mehmet Eskiyörük, son 10 yılda yaptığı çalışmalarla Türkiye’nin örnek gösterilen bir kooperatifi haline getirdi. Kooperatif bugün “üreticiden tüketiciye” sloganıyla, 68 süt alım merkezindeki 50 bin inekten, günde 150 ton süt elde ediyor. Tire Süt Kooperatifi, ilginç projelerle ortağı olan köylülerin gelirine katkıda bulunuyor. Tire Süt Kooperatifi’ne ortak olan köylüler, her gün ineklerinden elde ettikleri sütü kooperatifin süt alım merkezlerine teslim ederken, tarımsal üretim için gerekli olan ziraat makinelerini, yemleri, traktörlerinin yakıtını kooperatifin imkanları ile sağlıyorlar. Tire Süt Kooperatifi, 63 köydeki 1870 çiftçiye geçim kaynağı sağlıyor.
Türkiye’nin ilk organik pastörize sütünü ürettiler
Tekelci Sermaye’nin markalı sütleri, kimyasal işlemlerle sütü sütlükten çıkarırken Tire Süt Kooperatifi, Türkiye’nin ilk organik pastörize sütünü üretti. Bununla da kalmadılar ayrıca organik peynir, organik ayran ve et mamulleri ürettiler. Bütün bu çalışmalarda Tire Süt Kooperatifi’nin başkanı Mehmet Eskiyörük’tü.
Sabancı Vakfı, hayata geçirdiği ‘Fark Yaratanlar’ programıyla toplumsal gelişmeye katkıda bulunan ‘sıra dışı kişilerin olağanüstü öykülerini’ anlattığı çalışmasında Mehmet Eskiyörük’ün bu başarılarını da öne çıkardı.
Eskiyörük şimdi İzmir'de 30'un üzerinde tarım ve tarımsal sanayi temsilcisinin üç yıl önce kurduğu İzmir Tarım Grubu (İTG) başkanlığına seçildi.
5. Mehmet Eskiyörük ve Tire Modeli’ne uyarılar
Bundan sonra yapılması gereken alabildiğine Tire Modeli’ni büyütmek değil. Zaten Tire Süt Kooperatifi’nin benzerleri çoğalmak zorunda. Bu sistemi yürütmek bile başlı başına önemli.
Burada dikkat edilecek birinci mesele komploları beklemek ve tedbir almak. Unutmayalım medya, halktan yana dördüncü kuvvet değil, küresel sermayenin tetikçisidir. Aleyhinizde şebekenin çıkardığı yalan haberi geri çeviremezsiniz. “Fareler cirit atıyor” yalan manşeti, yüzlerce yerli firmaya ‘Tarihin Sonu’nu göstermiştir.
Dikkat edilecek ikinci mesele yanlış kolektivist örneklerden ders almaktır. Dayanışma mantığıyla sola çıkan ve insanımızın parasını buharlaştıran yüzlerce kötü örnek hafızalarımızda. Avrupa’daki işçilerimizin birikimleri, bu kötü örnekler tarafından ‘iç edildi’.
Tire Süt Kooperatifi’nin mimarı Mehmet Eskiyörük, bir taraftan Tire Modeli’ni yaşatırken, kendi özel ticaretini de bu modele paralel olarak geliştirmelidir. Çünkü kooperatif modeli, rutin işletmeci bir yöntemdir. Yaratıcı teşebbüsler, özel sektör mantığıyla yapılabilecek arayışlardır. Zaten kolektivist yapılar bir süre sonra devredilmesi gereken yönetim kademeleridir.
Tire Modeli’nin mimarı Mehmet Eskiyörük başarısına, meşruiyet zemininde kendi ticari faaliyetleriyle devam etmelidir.
6.Hatime: Öncülerin ruhu bizimle
Yaşadığımız süreç, Tarihin Sonu tezinin aksine kolektivist yapıların tasfiyesini değil, serbest piyasa ekonomisi içinde Tire Modeli benzeri uygulamalara paralel olarak yaşadığı bir süreçtir. Tıpkı Çin’de kolektivist ekonomi içinde serbest piyasa uygulamalarının yaşayabildiği gibi.
Mehmet Eskiyörük, adına ve soyadına kurban! Mehmet ismi bize, Bizim Yunus’un ‘Adı güzel, kendi güzel Muhammed’ mısraının öznesi Efendimiz’i hatırlatır… Eskiyörük soyadı ise yerliliği, kendisi olmayı, İhsan Fazlıoğlu’nun işaret buyurduğu ‘kendilik bilgisi’ni çağrıştırır…
Mehmet Eskiyörük, Fukuyama’nın ‘Tarihin Sonu’ tezini sonlandıran bir kahraman sütçü olarak seni selamlıyorum. Haramilerin kol gezdiği bu dünyada seni Yüce Allah’a emanet ediyorum. İlk alternatif üretim modellerinden birini Ankara’da uygulayan Hacı Bayram Veli’nin, Ahi Evren hazretlerinin, millici partimiz Milli Meşruiyet Fırkası Genel Başkanı Ahmet Ferit Tek’in, Yerli İstihsal Cemiyeti üyelerinin, Memduh Şevket Esendal’ın, İdris Küçükömer’in, Sencer Divitçioğlu’nun, Nurettin Topçu’nun, Mümtaz Turhan’ın, Alparslan Türkeş’in ve Necmettin Erbakan’ın anti-kapitalist ruhu seninle olsun
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder